top of page

בעלי חיים: שבלול השדה

שאלות: חלזון השדה

 

1. מהם העקרונות המדעיים שמיישמים בפעילויות השונות כאשר מלמדים בגן  

    על חלזון השדה?
2. על אלו תהליכים, עקרונות או חוקים מומלץ לשים את הדגש?

תשובות: לשבלול השדה !


שלום גיל,
תודה על שאלתך. ראשית, את בודאי מתכוונת לשבלול השדה (שמו בערבית חלזון או קוקעה)
אולם לפני שאענה על העקרונות המדעיים, חשוב להתייחס כיצד ניגש אל הנושא, ומה הגורם המזמן ללימוד הנושא בגן?
האפשרות הטובה ביותר, היא אחרי הגשם הראשון עם תום תרדמת הקיץ, למצוא שבלול, ולהביא אותו לגן לצפייה. חשוב להנחות את הילדים לקחת את השבלול בעדינות, לא לפגוע בו, ולאחר שנסיים את התצפית נשתדל להחזיר אותו אל המקום ממנו לקחנו אותו
(חשוב להדגיש, שאין חובה בתוכנית הליבה ללמד דוקא על שבלול השדה, או על בעל חיים אחר מסוים).
חשוב כאמור להתחיל מתצפית על השבלול החי.
בעקבות תצפית בבעל חיים אפשר לעודד את הילדים לשאול שאלות אודות בעל החיים. אחר כך, כדאי למיין את השאלות לשאלות שאפשר לענות עליהן בעזרת תצפית והתבוננות בהתנהגות שבלול, שאלות שאפשר למצוא את התשובה עבורן בספרים ומקורות מידע, ואפשר גם לפנות למומחים בתחום. על בסיס איסוף המידע הזה, ניתן להסיק מסקנות (מיומנות נדרשת מתוך תוכנית הליבה)

לגבי עקרונות מדעיים ותהליכים שחשוב לשים עליהם דגש בגן: העקרונות הם כלליים לכל בעלי החיים שבסביבתנו, והתייחסות אינה מיוחדת לשבלול השדה.
להלן מספר עקרונות שחשוב ליישם בנושא "מאפייני בעלי חיים" בגן:
• לזהות ולשיים את בעל החיים.
• לאפשר לילדים להתבונן ולתאר מאפיינים. לנסות ולחקור מה היתרון שיש לחלקים אלו, בתיווך על ידי שאלות. לדוגמא:
- "הוא מפריש רוק",
- לרוק הזה קוראים ריר. למה את/ה חושב/ת שהוא מפריש ריר?
- למה הריר יכול לעזור לו?
(הרוק, משמש לו להגנה)
- "יש לו קליפה קשה"
- בשביל מה הוא צריך קונכייה כזו קשה?
(זהו שלד חיצוני, וזו ההגנה שלו)
- "הוא מקפל את הקרניים שלו"
- מה זה המשושים האלו?
- למה קוראים להם משושים?
- מאפשרים לגעת בעדינות בקצה המשוש, ולתאר מה קורה? לחשוב למה זה קורה?
( "קרניים" הם משושים כי השבלול ממשש איתם)
• לברר מה הוא אוכל, מתוך התצפית או מתוך הספרות, ולדאוג לו למזון, מבררים מה הצרכים האחרים שלו, חמצן, אור, חום, מים, וכל עוד בעל החיים בגן דואגים לו לכל צרכיו.
• לברר כיצד הוא מתרבה (השבלול הוא אנדרגינוס, גם זכר וגם נקבה).
• מפנים את תשומת ליבם של הילדים לעקבות בעלי החיים בחצר (שובל ריר על האדמה)
• חוקרים את בעלי החיים בסביבתנו, שואלים שאלות, מבצעים ניסויים פשוטים (הצעות על שבלול במקור 1) מתעדים את ממצאי המחקר בציור ובסימול (הצעות בנושא השבלול במקור 2) ומסיקים מסקנות על הקשר בין בעל החיים לסביבתו.

אם רוצים (או שהנושא עולה על ידי הילדים) יש נושאים מיוחדים לדיון בנושא שבלול השדה:
• הזדמנות לדון בנושא תרדמה אצל יצורים חיים. תרדמה, מאפשרת הימנעות מתנאים קשים, ובמקרה של השבלול, מהחום והיובש של הקיץ.
• רביה מינית, אנדרוגינוס. (אם כי לדעתי בגיל הרך לא כדאי להרחיב בנושא מיוזמתנו, אלא כתשובה לשאלות, כמו האם יש אמא שבלול ואבא שבלול, אפשר לענות כי כל שבלול יכול להיות גם אבא וגם אמא, כמו חלק מפרחים, שיש להם גם ביציות וגם אבקנים)

(***​שבלולים מזדווגים, צילום של הגננת רותי פזואלו)

חשוב מאד ללוות את הנושא בשירים וסיפורים בנושא השבלול. אם בשיר או בסיפור מתוארות עובדות הסותרות את מה שכתוב בספרות או מה שראיתם בתצפיות, אפשר לפתוח דיון קטן על אילו מקורות מידע אפשר לסמוך, ועל המאפיינים של שירה או סיפור – שלא תמיד מדייקים בעובדות המדעיות, וזה בסדר (רק שאין לסמוך עליהם כמקור מידע).
לסיכום, חשוב מאד לעסוק בנושאי בעלי החיים והצמחים בסביבתו של הילד, ולהתייחס למאפיינים הקיימים אצל כל בעלי החיים.
אני מאחלת לכולנו, שנה גשומה ויותר ושפע של שבלולי שדה מתעוררים,
שנה טובה,
דגנית

 

 

קישורים ומקורות:

 

החברה להגנת הטבע, משימות עם חלזונות שדה

דף תצפית על החילזון

מירון, ש. חלזון השדה , החשופית הוצאת המרכז הישראלי להוראת המדעים אוניברסיטת ירושלים

 

סיפורים ושירים:

ברלה ברלה, סדרת ספרי ילדים בה מככב ברלה, שבלול כדמות ציורית  

bottom of page