כתב עת - עלוני דע גן

עלון דע- גן
דע-גן, המרכז הארצי לקידום מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה בחינוך הקדם יסודי
אב תשס"ח, אוגוסט 2008
גליון מס' 1 קובץ pdf
תוכן
כללי
4
דבר המערכת
5
דבר ד"ר ענת סלע, מפקחת מדע וטכנולוגיה בגיל הרך, לקראת שנת תשמ"ט
62
השתלמויות תשס"ט לגננות מובילות מדע
בשנה הבאה יפתחו מספר השתלמויות לגננות מובילות מדע, כאן תמצאו את כל הפרטים על נושא ההשתלמויות , קהל היעד תאריכים ומיקום ההשתלמויות
הוראת המדעים
6
מרכז דע-גן - רק נולד וכבר פעיל ומשפיע | אורנית ספקטור לוי
על מרכז דע-גן, המרכז הארצי החדש לקידום החינוך המתמטי, מדעי וטכנולוגי בחינוך הקדם-יסודי. על מטרות המרכז, על ייחודיות המרכז ועל הפעילויות במרכז.
10
חינוך מתמטי בגיל הרך: המלצות להתחלות טובות | זמירה מברך
אנו חיים בעולם מתמטי. בכל פעם שאנו רוכשים מוצרים, בוחרים תוכנית ביטוח או בריאות, אנחנו מסתמכים על הבנה מתמטית. בעולם זה, יש לתת דגש מיוחד לתחום המתמטיקה. חשוב, אם כן, שילדים ילמדו את העקרונות הבסיסיים של מתמטיקה וחשיבה כמותית שיאפשרו להם לחשב בצורה שוטפת ולפתור בעיות בצורה יצירתית ובתושייה רבה. המאמר סוקר מחקרים בתחום הוראת המתמטיקה בגיל הרך ומציג תוכניות לימודים דרכי הוראה והערכה.
20
מאפייני האינטראקציה החינוכית התיווכית והשפעותיהם על ילדים בגיל הרך | פנינה ש. קליין
כדי להגיע לרמות גבוהות של תפקוד קוגניטיבי ילדים זקוקים ללמידה בעזרת מבוגר שיתווך בינם לבין הסביבה, יארגן אותה כך שתתאים להתעניינותם ולרמת יכולותיהם. המבוגר המתווך מבהיר לילד משמעות של חוויות, מקשר ביניהן, מרחיב אותן מעבר לחוויה המיידית הנתפסת על-ידי החושים, מספק משוב ומסייע לארגן את התנהגות ולבצע מטלות שונות.
בגן
26
מה עושים בגן עם "דוד ירח בשמים” | דגנית עצמון
תוכנית לימודים מתייחסת לסביבת הילד כנקודת מוצא למפגש של הילד עם נושאי המדע והטכנולוגיה. כדור הארץ הוא כוכב הלכת עליו אנו חיים. הירח, השמש והכוכבים, על אף היותם רחוקים פיסית, מהווים חלק מעולמם של הילדים. בכתבה נתאר כיצד ניתן לשלב בין תצפית בוקר חוויתית במופעי הירח, מידע מדעי ושירים וסיפורים המלווים אותנו בגן, זאת תוך שימוש בהוראה מתווכת.
36
מיני-מוזיאון למדע וטכנולוגיה | אשרה אלוני
מיני-מוזיאון למדע וטכנולוגיה הנו סביבה לימודית ייחודית, שהוקם בבית-ספר עירוני א’ במודיעין. המוזיאון כולל מוצגים המציגים עקרונות ותופעות בנושא האור, הקול, החשמל, חומרים זרחניים, ומרכז כובד. תלמידי בית הספר עצמם עוברים הכשרה מתאימה, מדריכים ומקיימים את הפעילות במיני מוזיאון לילדי הגנים באזור.
40
חצר הגן כמוקד לתצפיות ומעקב אחר צמחים ובעלי חיים | שרית קפלנסקי
ישנה חשיבות גדולה לתכנון המרחב האקולוגי של חצר גן הילדים, שכן חצר הגן העירוני היא אחת מהאלטרנטיבות שלנו הגננות ליצור סביבה אקולוגית שבעזרתה נטפח את הקשר של הילד לטבע, נעודד את מעורבותו ואחריותו לשמירת הסביבה ולהגנת הטבע.
50
רוח הסביבה| מירה פרישמן ורחל אוחיון
איתור סביבה לא פעילה בגן ועיצובה מחדש על-פי עקרונות העיצוב של סביבה מדעית-טכנולוגית. רוח גבית שנשבה מתיאוריות מחקריות בעיצוב סביבה מדעית הובילה לתהליך מרתק של למידה שיתופית ומאתגרת.
54
מה קדם למה? הביצה או התרנגולת? | מאי נטור-גן אלאמאל, מדריכה-טלי שכטר, מפקחת-הודא ג’אבר
בגן אלאמל מתקיים תהליך חקר סביב שאלות שמעלים ילדים בנושאים המסקרנים אותם. במאמר זה מוצג תהליך החקר שהחל בהתעניינות הילדים בציור מתוך אנציקלופדיה בגן של התפתחות אפרוח בתוך הביצה והתבצע בפועל משלב בחירת הנושא דרך הדגרת ביצים בגן, ועד לשלב הדיון במסקנות, וגידול האפרוחים בגן.
נהנתן מהקריאה? נשמח אם תמלאו את המשוב המצורף ותשלחו לדוא"ל
רוצות לשתף בפעיליות שעשיתן בגן ? כתבו ושלחו לדוא"ל